| ثبت شرکت | ثبت شرکت و ثبت برند ملاصدرا | 42056-021
02142056| ثبت شرکت ملاصدرا با بیش از سه دهه تجربه، شرکت شما مشتریان عزیز را در مدت 20 روز کاری به ثبت می رساند
ثبت شرکت ، ثبت شرکتها ، ثبت شرکت ها ، ثبت شرکت با مسئولیت محدود ، ثبت شرکت سهامی خاص ,ثبت شرکت تعاونی ، ثبت شرکت در مناطق آزاد ، ثبت شرکت در منطقه آزاد ، ثبت شرکت نسبی ، ثبت نمایندگی خارجی ، ثبت شرکت دانش بنیان ، ثبت موسسات غیر تجاری ، مدارک لازم برای ثبت شرکت ، مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود ، مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص ، مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی ،مدارک لازم برای ثبت شرکت در مناطق آزاد ، مدارک لازم برای ثبت شرکت نسبی ، مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان ، مدارک لازم برای ثبت نمایندگی خارجی ، مدارک لازم برای ثبت موسسات غیر تجاری ، شرایط ثبت شرکت ، شرایط ثبت شرکت دانش بنیان ، شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود ، شرایط ثبت شرکت سهامی خاص ، هزینه ثبت شرکت
7643
rtl,page,page-id-7643,page-template-default,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-4.1.2,vc_responsive
 

ثبت شرکت

مراحل ثبت شرکت

مجبور نیستید برای شروع ، بزرگ و ماهر باشید

01
02
03
04

شعار

"مجبور نیستید برای شروع بزرگ و ماهر باشید، اما مجبورید برای بزرگ و ماهر بودن از جایی شروع کنید."

دپارتمان ثبت شرکت

منظور از ثبت شرکت چیست ؟

ثبت شرکت فرآیندی است که طی آن اشخاص حقیقی یا حقوقی قراردادی را مابین خود امضا می کنند که این قرارداد در برگیرنده قواعدی برای تعامل این اشخاص با یکدیگر و همچنین با اشخاص ثالت (خارج شرکت) است. شرکت ها بر حسب فعالیت و نوع تعامل مابین شرکا و سهامداران انواعی دارند نظیر سهامی خاص، مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، سهامی عام و … و مسلما بر حسب نوع شرکت قواعد و چارچوب حاکم و در نتیجه نوع قرارداد و مراحل ثبت شرکت نیز متفاوت خواهد بود.

کسب و کار و ثبت شرکت
امروزه در دنیای کسب و کار، برندها با ارزش ترین سرمایه های معنوی سازمان به شمار می روند ولی کمتر بعنوان سرمایه های نامحسوس شناخته می شوند. استفاده از استانداردهای بین المللی در زمینه های مختلف و ارائه راهکارهای مطمئن و با ثبات برای تایید ارزش گذاری می باشد. برند هم اینک به عنوان یکی از اصلی ترین سرمایه ها در بسیاری کسب و کارها در نظر گرفته می شود.
متخصص مالی براین عقیده اند که برند نام تجاری می تواند ارزشی بیش از ارزش متداول ایجاد کند. برخی از شرکت ها نیز فرصت های رشد را در تصاحب برندهای موجود جستجو می کنند بدین ترتیب ایجاد مدیریت برند جزئی تفکیک ناپذیر از استراتژی شرکتی تلقی می شود.

برندهای قوی یک سری مزایا را برای شرکت ها فراهم می آورند از قبیل:

۱- وفاداری

۲- مقاومت بیشتر در شرایط بحرانی حاشیه

۳- سود بیشتر

۴- واکنش مناسب مشتری به تغییرات قیمتی. امروزه برند دیگر یک ابزار کارآمد در دست مدیران محسوب نمی گردد بلکه یک الزام استراتژیک محسوب می شود که در جهت خلق ارزش بیشتر برای مشتریان و همچنین ایجاد مزیت رقابتی پایدار کمک می سازد و می توان گفت بدون ثبت شرکت از نظر هویتی دچار مشکل اساسی خواهند شد.

چه نوع شرکتی برایتان مناسب تر است؟

برای انتخاب نوع شرکت برای ثبت کردن به چه چیزهایی باید توجه شود؟ هر شخصی با توجه به نوع کاری که می خواهد در شرکت خودش انجام دهد و اهدافی که برای تأسیس شرکت دارد (کوتاه مدت و بلند مدت) می بایست حتما به اصول و قوانین مربوطه اشراف داشته باشد.

یک شرکت پس از تأسیس، زمانی می تواند انتظار آینده روشنی را داشته باشد که اصول لازم را در اساسنامه و اختیارات خودش رعایت کند. یک شرکت پس از اینکه تأسیس شد در صورت رعایت اصول مربوطه می تواند از معافیت های مالیاتی و عدم پرداخت مالیات قراردادهایش استفاده کند.

هدف گذاری در زمان تأسیس شرکت بسیار مهم و حیاتی است، پس لازم است که حتما در زمان تصمیم گیری آینده نگری را به عنوان یک رکن در نظر داشته باشیم.

اوراق ثبتی بعد از مدت کوتاهی دارای ارزش صعودی خواهند شد و از بعد از ثبت شرکت است که می توان از ارگانها، سازمان ها و بانک ها تسهیلات دریافت نمود. برای انتخاب نوع شرکت مورد نیاز، شما باید به بررسی شرایط و اهدافتان بپردازید.

شرکت های سهامی خاص و یا مسئولیت محدود دسته های اصلی مورد استفاده در کشورمان است که بیش از 98 درصد شرکت های ثبت شده را تشکیل می دهند.
انتخاب کردن این نوع شرکت ها فقط بستگی به نوع کار افراد، اهداف، نوع آینده نگری و تعداد نفرات شرکت دارد. از انواع دیگر شرکت می توان از شرکت تعاونی، شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت تضامنی، شرکت مختلط، شرکت سرمایه و ... نام برد.

راهنمای انتخاب نام شرکت؟

مواردی که باید برای انتخاب اسم شرکت به آنها توجه کرد کدامند. اسم شرکت نباید قبلاَ توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد. یعنی اگر قبلاً شرکتی به نام “ابتکار” ثبت شده باشد دیگر کسی نمی‌تواند شرکتی را با همین نام ثبت کند. و باید اسم شرکت خود را به شکلی پشنهاد دهد تمایز آشکار و مشخصی با اسم شرکت قبلی داشته باشد مثلاً اگر شرکتی با نام “ابتکار پویا” ثبت شده باشد نه تنها نمی‌توان شرکت جدیدی با همین نام ثبت کرد، بلکه ثبت شرکتی با نام “پویا ابتکار” هم مجاز نیست. همچنین تمایز اسم شرکتها باید در کلمات خاص باشند و افزودن کلماتی مثل نوین ، گستر ، تک و امثال اینها به اسم شرکت نمی‌تواند وجه تمایز اسم یک شرکت از سایر شرکتها باشد. مثلاً اگر شرکتی با نام “ابتکار پویا” ثبت شده باشد، ثبت شرکتی با نام “نوین ابتکار پویا” یا “ابتکارگستر پویا” مجاز نخواهد بود. برای به حداقل رساندن اینگونه مشابهت ها اسم شرکت باید حداقل شامل سه کلمه خاص (غیر عام) باشد که ترکیب مشابه آن در اسم سایر شرکتهای ثبت شده وجود نداشته باشد.

از چه کلماتی می‌توان برای انتخاب اسم شرکت استفاده کرد؟
کلماتی که در اسم شرکتها استفاده می‌شوند باید فارسی باشد. ملاک فارسی بودن کلمات اسم شرکت هم این است که در یکی از فرهنگ‌های دهخدا، معین، عمید،... وجود داشته باشد و به عنوان کلمه فارسی به آن اشاره شده باشد. نکته دیگری که در انتخاب اسم شرکت باید به آن توجه کرد این است که هرچند استفاده از اسامی شهرها، رنگ‌ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی‌شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد. مثلاً ``پویا ابتکار تهران`` نمی‌تواند به عنوان اسم شرکت انتخاب شود چون اسم شرکت باید غیر از کلمه تهران شامل سه کلمه دیگر باشد. مثلاً ``پویا ابتکار برتر تهران``.

ثبت شرکت مسئولیت محدود

ثبت شرکت مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هریک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئولت محدود مسئول قروض و تعهدات شرکت است (ماده 94 قانون تجارت) در اسم شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود و همچنین اسم شرکت با مسئولیت محدود نباید متضمن نام هیچ یک از شرکاء باشد و الا شریکی که اسم او در اسم شرکت با مسئولیت محدود قید شده و در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن را در شرکت تضامنی خواهد داشت (ماده 95 ق ت)

مراحل ثبت

1- واریز فیش تعیین نام و ثبت اطلاعات شناسایی متقاضی

2- انتخاب نام اولیه توسط تعیین نام

3- قسمت کار‌شناسی پذیرش:

کار‌شناس مربوطه پس از بررسی مدارک در صورت تکمیل بودن اقدام به پذیرش نموده و پس از ثبت مشخصات متقاضی و نوع پذیرش در سیستم، رسید پذیرش را صادر نموده و یک نسخه آن را به مدارک منضم نموده و یک نسخه را به متقاضی تحویل می‌نماید.

4- ورود اطلاعات :

پس از ورود اطلاعات مدارک توسط کاربر و تائید صحت آن توسط متقاضی درخواست مربوطه به واحد تعیین نام جهت تائید نهایی نام و تعیین کار‌شناس تاسیس ارسال می‌گردد. بدین ترتیب اولویت‌های مشخص شده از طرف متقاضی نام مورد نظر در سیستم بررسی می‌گردد. پس از کار‌شناسی و کنترل نام‌ها توسط کار‌شناس تعیین نام، سرپرست تعیین نام موظف به تأیید و یا رد نظریه کار‌شناس مربوطه می‌باشد.

قابل توجه است که پس اعمال نظریه سرپرست تعیین نام، متقاضی درخواست کننده از وضعیت تأیید و یا رد نام‌های درخواست شده خود و در صورت انتخاب یک نام عنوان نام انتخاب شده مطلع می‌گردد. وجود ایراد در نام‌های مشخص شده به صورت پیغام ایرادی به متقاضی ارسال شده و در صورت رد تمامی نام‌ها توسط واحد تعیین نام متقاضی موظف است نسبت به رفع نقص نام‌ها و ارسال مجدد آن‌ها اقدام نماید. قابل ذکر است که نام تعیین شده از تاریخ تعیین، از تاریخ تعیین تا ثبت شرکت صرفا تا۲ ماه اعتبار داشته و پس از مهلت فوق اگر شرکت همچنان ثبت نشده باشد باید نسبت به تمدید نام در واحد تعیین نام اقدام نماید.

5- تعیین کار‌شناس ممیزی

6- بررسی کار‌شناسی تاسیس:

پس از ارجاع پرونده به کارتابل بررسی اصل مدارک کار‌شناس، متقاضی فرم‌های چاپ شده را توسط شرکاء تکمیل امضاء نموده و به همراه مدارک شناسایی و در صورت نیاز، اصل مجوز صادر شده به کارتابل بررسی اصل مدارک مربوط به کار‌شناس ممیزی بررسی کننده پرونده، تحویل می‌نماید. در کارتابل جاری صحت مدارک کنترل و در صورت تکمیل بودن مدارک پرونده به کارتابل دفتر ثبت تأسیس ارسال می‌گردد و در صورت وجود نقص در صحت اطلاعات ارسال شده از طرف متقاضی، پرونده به کارتابل کار‌شناس ممیزی بررسی کننده جهت بررسی مجدد ارسال می‌گردد.

در صورتی که ایرادات غیر قابل رفع باشد. درخواست ثبت به کلی رد خواهد شد ضمنا شرکت با مسئولیت محدود می‌بایستی تمام سرمایه نقدی شرکت را تا دیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم وهمراه مدارک تسلیم گردد. در شرکتنامه باید صراحتا قید شده باشد که سهم الشرکه‌های غیرنقدی هر کدام به چه میزانی تقویم شده است هر شرکتی که بر خلاف این موارد تشکیل شده باشد باطل و از درجه اعتبار ساقط است.

7- بررسی سرپرستی

8- محاسبه هزینه ثبتی:

پس از ارجاع پرونده به واحد حسابداری، مشخص شده و متقاضی می‌بایست نسبت به پرداخت هزینه‌های مذکور اقدام نماید. (هزینه حق الثبت و هزینه حق الدرج)

پس از تکمیل فیش‌های واریزی متقاضی و ثبت آن‌ها در حسابداری تأسیس پرونده به واحد ثبت دفا‌تر تاسیس ارسال می‌گردد.

9- دفتر ثبت تاسیس:

پس از ارجاع پرونده به کارتابل دفتر ثبت تاسیس، اطلاعات مربوطه در دفا‌تر ثبت نوشته می‌شود و ذیل دفا‌تر ثبت، توسط متقاضی پس از احراز هویت اخذ امضاء می‌گردد، که در این مرحله شماره ثبت تقاضای مربوطه تعیین می‌گردد.

10- دبیرخانه مکانیزه:

در این مرحله متقاضی می‌بایست پیش نویس آگهی که ذیل آن عبارت تکمیل امضاء درج شده است را به متصدی مربوطه در واحد دبیرخانه جهت دریافت نسخه‌های پاکنویس آکهی که در آن شماره و تاریخ صدور درج گردیده تحویل نماید.

11- مراجعه به ریاست:

متقاضی پس از دریافت نسخه‌های پاکنویس (به همراه پیش نویس) جهت اخذ امضاء از ریاست یا معاون اداره مراجعه می‌نماید و پس از امضای به قسمت دبیرخانه جهت ممهور نمودن اوراق مراجعه خواهد کرد. در این مرحله متقاضی می‌بایست نسخه اصل آگهی صادره که ممهور به مهر برجسته می‌باشد را به قسمت روزنامه رسمی جهت چاپ آگهی تحویل نماید.

12- تکمیل فرم تعیین نام و پرداخت فیش بعنوان هزینه تعیین نام.

مدارک مورد نیاز

1- تکمیل دو نسخه شرکتنامه شرکت با مسئولیت محدود (تهیه از واحد حسابداری)

2- تکمیل دو نسخه تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود (تهیه از واحد حسابداری)

3- تکمیل دو نسخه اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود

4- کپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیات مدیره و شرکاء (در دفا‌تر اسناد رسمی)

5- کپی کارت ملی برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و شرکاء (در دفا‌تر اسناد رسمی)

6- در صورتیکه اعضاء هیئت مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند، ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده (در سربرگ شرکت) و کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی.

7- در صورت داشتن سهامدار خارجی برای شخص حقیقی ارائه کپی برابر اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده حاوی آخرین وضعیت شرکت و همچنین ارائه اصل و ترجمه وکالتنامه و اختیارنامه وکیل سهامدارخارجی (اعم از حقیقی و حقوقی)

8- ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت. (مراکز پلیس +۱۰)

9- ارائه اقرارنامه کلیه اعضا هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت در متن صورتجلسه مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت‌های مندرج در اصل ۱۴۱ قانون اساسی نبوده و هیچگونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد ۱۱۱ و ۱۲۶ قانون تجارت برای آن‌ها جهت عضویت در هیات مدیره و مدیرعاملی وجود ندارد. نمونه متن اقرار نامه در زیر همین بند آورده شده است:

نمونه اقرار نامه: کلیه اعضا هیئت مدیره و مدیر عامل اقرار نمودند مشمول ممنوعیت مندرج در اصل ۱۴۱ قانون اساسی و مواد ۱۱۱ و ۱۲۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی‌باشند .

10- ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه.

11- ارائه اصل قیم نامه یا کپی برابر اصل قیم نامه.

12- تکمیل فرم تعیین نام و پرداخت فیش بعنوان هزینه تعیین نام.

ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص نوعی از شرکت سهامی است که سهام آن قابل داد و ستد در بورس اوراق بهادار نیست ولی توسط مردم به راحتی قابل معامله است. هنگام تشکیل چنین شرکتی باید تمام سرمایه آن در موقع تأسیس توسط مؤسسان تأمین و بخشی از سرمایه در بانک سپرده‌گذاری شده باشد.

در شرکت‌های سهامی خاص، همانند شرکت با مسئولیت محدود و بر خلاف شرکت تضامنی، مسئولیت هر یک از سهامداران در مورد بدهی‌های شرکت محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری شده در شرکت است و در صورت عدم کفایت مجبور نیستد اموال شخصی خود را در این راه مصرف نمایند.

در ایران تفاوت شرکت‌های سهامی خاص با شرکت مسئولیت محدود این است که شرکت با حداقل سه نفر سهامدار قابلیت تشکیل پیدا می کند و سهام نیز بدون نیاز به ثبت در دفتر اسناد رسمی قابل نقل و انتقال هستند و در شرکت مسئولیت محدود سرمایه به صورت اعلامی می‌باشد و هر چقدر که اعلام شود احتیاجی به واریز به حساب شرکت ندارد ولی در شرکت سهامی خاص الزاما ۳۵% مبلغ اعلامی می‌بایست به صورت نقد به حساب شرکت واریز گردد و ۶۵% در تعهد مابقی ظرف ۵ سال تادیه گردد.

شركت سهامي خاص شركتي است كه تمام سرمايه آن در موقع تاسيس منحصرا بوسيله موسسين تامين مي گردد.

مراحل ثبت

مرحله اول:

تهیه مدارک

مرحله دوم:

۱- انتخاب چهار نام پیشنهادی برای شرکت

تکمیل فرم انتخاب نام وارائه به قسمت تعیین نام

جهت استعلام نام شرکت از اداره ثبت شرکت‌ها وموسسات غیر تجاری

تذکر: موارد ذیل در تعیین نام رعایت گردد

الف: اسامی پیشنهادی سابقه ثبت نداشته باشد

ب: ازنام ونام خانوادگی واسامی خاص استفاده نگردد

ج: دارای معنا ومفهوم باشد وبا فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد

د: لاتین نباشد

هـ: عدد نباشد

و: مفرد (از دو کلمه کمتر نباشد)

ز: از کلماتی نظیر ایران – جهان – شاهد – شهید – مرکز – بنیاد – سازمان – اسامی متبرکه –آزاده – جانباز – بهزیست – نظام – انتظام – دادگس‌تر – موزه – تکنیک – الکترو – خدمات خودروئی- تکنولوژی- مختصات کامپیوتری – پلی – پاریز – اینترنت – کارگشا – چند منظور- گمرک – پاستور -هیمالیا – بوف – آی تک – کیش – نیرو انسانی استفاده نگردد .

ح: از فرهنگ لغات فارسی استفاده ودر صورتی که نام پیشنهادی متداول نمی‌باشد تصویری از مستند ضمیمه گردد.

مرحله سوم:

الف – تکمیل یک نسخه اساسنامه ویک برگ از اظهارنامه با مداد وارائه به قسمت تاسیس جهت کنترل ورفع ایرادات

ب- تکمیل نهائی کلیه نسخه های اساسنامه اظهار نامه پس از کنترل وگرفتن امضاء از سهامداران وبازرسین ذیل تمام صفحات اساسنامه واظهار نامه وصورتجلسات ضمیمه اساسنامه.

مرحلــــه چهارم:

تذکــــر: نامهای تائید شده از تهران از تاریخ تائید بمدت سه ماه اعتبار دارند در صورتی که شرکت ظرف مدت مقرر ثبت نگردد نام تائید شده از درجه اعتبار ساقط می‌گردد و در صورتی که متقاضی خواستار ادامه جریان ثبتی باشد بایستی پس از پرداخت هزینه تعیین نام، نام تائید شده را جهت تمدید تحویل قسمت تعیین نام ثبت شرکت‌ها نماید.

مرحله پنجم:

پرونده توسط متصدی مربوطه کنترل و در صورتی که فاقد اشکال باشد در دفتر اندیکاتور ثبت و جهت پرداخت حق الثبت به حسابداری مراجعه و سپس جهت ورود اطلاعات در سیستم برون سازمانی به متصدی تحویل می‌گردد و پس از ورود اطلاعات متقاضی یا وکیل قانونی وی می‌بایست نسبت به کنترل دقیق موارد وارده شده اقدام و ذیل نسخه مربوطه امضاء نماید.

تذکر: پس از تائید صحت اطلاعات توسط متقاضی هر گونه تغییر اصلاح یا حذف و اضافه در اطلاعات شرکت ممنوع بوده و متقاضی می‌بایست پس از ثبت شرکت تقاضای تغییر در مشخصات را بموجب صورتجلسه قانونی درخواست نماید.

مرحله ششم:

ارسال اطلاعات پرونده از سیستم برون سازمانی به سیستم درون سازمانی و کنترل موارد وارده شده در سیستم با پرونده تشکیل شده توسط کار‌شناس ثبت شرکت‌ها و در صورتی که فاقد اشکال باشد انجام مراحل مورد نیاز در سیستم درون سازمانی توسط کار‌شناس تاسیس تا اختصاص شماره ثبت به شرکت و صدور پیش نویش آگهی تاسیس توسط مسئول ثبت شرکت‌ها.

مرحله هفتم:

ثبت شرکت در دفتر ثبت شرکت‌ها ذیل شماره ثبت اختصاص یافته در سیستم ومراجعه کلیه اعضای هیئت مدیره شرکت یا وکیل رسمی ایشان (با کارت شناسائی) جهت امضاء ذیل دفتر.

مرحله هشتم:

صدور آگهی تاسیس و ارجاع پرونده به قسمت دفتر اندیکاتور جهت ثبت آگهی در دفتر مذکور که پس از ثبت آگهی در دفتر اندیکاتور، مسئول مربوطه یک نسخه از مدارک (اعم از اساسنامه – اظهار نامه وصورتجلسات) تحویل متقاضی می‌نماید و نسخه‌های آگهی مربوطه به ارشاد (جهت معرفی به دفتر روزنامه محلی و درج آگهی در روزنامه) بانک – شرکت و روزنامه رسمی (جهت ارسال به روزنامه رسمی) به متقاضی تحویل می‌گردد. بدیهی است در صورت عدم مراجعه به موقع متقاضی به مراجع اعلام شده (خصوصاً روزنامه رسمی) و عدم درج آگهی در روزنامه، اعتبار شرکت متزلزل می‌باشد و واحد ثبت شرکت‌ها و دفتر پستی هیچگونه تعهدی در قبال عدم درج آگهی صادره دارا نمی‌باشد.

توجــــه::

طبق ماده ۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم مراجعه به دارائی جهت پرداخت دودر هزار سرمایه اولیه شرکت بابت حق تمبر الزامی است.

پلمپ دفا‌تر شرکت ظرف یکماه از تاریخ ثبت شرکت الزامی است.

مدارک مورد نیاز

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص

1- فرم تعیین نام وفرم مشخصات اعضاء

2- سه نسخه اساسنامه شرکت سهامی خاص وامضاء ذیل تمام صفحات آن‌ها توسط کلیه سهامداران .

3- دوبرگ اظهار نامه از حسابداری ثبت.

4- فتوکپی شناسنامه وکارت ملی کلیه سهامداران وبازرسین برابر با اصل شده.

5- تهیه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری برای تمامی اعضای هیئت مدیره و بازرسین از اداره تشخیص هویت.

6- تنظیم اقرار نامه رسمی در دفترخانه اسناد رسمی به شرح ذیل:

مدیر عامل شرکت در شرف تاسیس همزمان مدیرعامل شرکت دیگری را بعهده ندارد (ماده ۱۲۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت) اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل اشتغال به هیچگونه شغل دولتی و ممنوعیت قانونی جهت عضویت در شرکت را ندارند (اصل ۱۴ قانون اساسی)

بازرسین هیچگونه نسبت فامیلی نسبی و سببی با مدیران شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم را ندارند و یا خود و یا همسرشان از مدیر عامل یا مدیران شرکت حقوقی مقرری دریافت نمی‌کنند (ماده ۱۴۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت).

7- ارائه گواهی پرداخت حداقل ۳۵ % سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرق تاسیس در آنجا باز شده است.

8- ارائه مجوز در صورت نیاز به اعلام کار‌شناس ثبت شرکتها.

ثبت شرکت سهامی خاص
ثبت موسسات غیر تجاری

ثبت موسسات غیر تجاری

صورت جلسه مجمع فوق العاده مؤسسه ………………….. ثبت شده به شماره ………………….. با حضور كليه شركاء در محل مؤسسه تشكيل و نسبت به انحلال مؤسسه تصميمات ذيل اتخاذ گرديد : ………………….. به سمت مدير تصفيه مؤسسه تعيين گرديد .

آدرس مدير تصفيه به نشانی تهران خيابان ………………….. تعيين گرديد .

مديرتصفيه اقرار به دريافت دفاتر و دارايی و اموال مؤسسه نمود .

شركاء به آقای ………………….. مدير تصفيه وكالت می دهند تا شخصاً دراداره ثبت شركت ها و مؤسسات غيرتجاری حاضر و ذيل ثبت را امضاء نمايد .

امضاء شركاء

مدارك لازم جهت انحلال مؤسسه :

فتوكپی شناسنامه كليه شركاء

آخرين روزنامه رسمی

درصورتی كه مدير تصفيه خارج از شركاء باشد فتوكپی شناسنامه ضروری است .

مراحل ثبت

روش و مراحل ثبت مؤسسه

نماينده يا وكيل قانوني موسسه براي ثبت آن پس از تهيه مدارك مربوطه بنحو ذيل اقدام می نمايد :

1– با در دست داشتن اسناد و مدارك به واحد تعيين نام اداره ثبت شركتها مراجعه و نام موسسه توسط مسئول تعيين نام که در روي فرم مربوطه درج گردیده در صورت رعایت کلیه موارد مرتبط با راهنمای تعیین نام مورد تائید قرار می گیرد.

2– پس از تعیین نام ،مدارک تکمیلی به واحد پذیرش تاسیس اداره تحویل می گردد تا نسبت به ورود اطلاعات در سیستم مکانیزه اقدام گردد.

3 – در واحد پذيرش اداره ثبت شركتها ، رسيدي كه در آن تاريخ مراجعه متقاضی مشخص شده ، ارائه می گردد.

4– در تاريخ تعيين شده با ارایه اصل رسید به قسمت اعلام نتيجه جهت مطابقت و تائید صحت اطلاعات درج شده در سیستم و تعیین کارشناس تاسیس مراجعه می کند.

5- در مرحله کارشناسی ، پس از ممیزی شکلی و ماهیتی در صورت عدم نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذیربط در خصوص موضوع فعالیت و نداشتن ایرادات دیگر نسبت به تهیه پیش نویس آگهی تاسیس اقدام می گردد.

6- در صورتی که ثبت موضوع فعالیت نیازمند اخذ مجوز باشد ، نامۀ استعلام آن صادر می گردد .

7- پس از تهیه پیش نویس ، متقاضی می تواند نسبت به پرداخت کلیه حقوق ثبتی که در ذیل پیش نویس مشخص گردیده ، از طریق بانک یا دستگاه POS مستقر در اداره و یا از طریق سایر شعب بانک ملی ایران به جدول حساب های بانکی مربوطه اقدام نماید .

8- متقاضی پس از پرداخت هزینه ها نسبت به اخذ امضا رئیس اداره یا معاون وی اقدام می نماید.

9- مفاد پیش نویس آگهی تائید شده جهت تکمیل امضا و گواهی ” ثبت با سند برابر است ” در دفتر ثبت شرکت ها ثبت گردیده و نسبت به اعطای شماره ثبت و شناسه ملی اشخاص حقوقی اقدام می گردد.

10- متقاضی نسبت به اخذ آگهی تاسیس از دبیرخانه اقدام نموده و نسخه اصلی آن را به نمایندۀ روزنامه رسمی مستقر در اداره جهت پرداخت هزینه های چاپ و اخذ رونوشت برابر با اصل آن تحویل می دهد .

11- یك نسخه از آگهي تأسيس موسسه به واحد روابط عمومي مستقر در اداره ثبت شركتها جهت درج در روزنامه كثيرالانتشار تحويل و رسيد اخذ می شود.

مدارک مورد نیاز

مدارک لازم جهت ثبت موسسات غیر تجاری

1- اخذ دو نسخه تقاضا نامه ثبت موسسه از اداره ثبت شرکت‌ها وتکمیل و امضا توسط شرکاء.

2- تنظیم اساسنامه حداقل در ٢ جلد و امضای ذیل تمام صفحات توسط کلیه شرکاء.

3- تنظیم صورتجلسه مجمع موسسین حداقل در ٢ نسخه.

4- تنظیم صورتجلسه مجمع موسسین حداقل در ٢ نسخه.

5- اخذ مجوز در رابطه با موضوع موسسه در صورت لزوم.

الف) حداقل وجود دو نفر شریک در موسسه الزامی است.

ب) قید سرمایه به هر میزان در موسسه مجاز می‌باشد.

ج) امضای مدیر شعبه و فتوکپی شناسنامه و قید محل سکونت در صورتی که شرکت شعبه داشته باشد الزامی است.

شرکت سهامی عام یکی از انواع شرکت‌های سهامی است که قسمتی از سرمایۀ آن از طریق فروش سهام به غیرمؤسسان (مردم) تأمین شود. سهام شرکت سهامی عام در بورس اوراق بهادار داد و ستد می شود.

سازمان‌های بورس در جهان معمولاً شرکت‌هایی را می‌پذیرند که دارای سرمایه و اعتبار بسیار قوی باشند. مؤسسان این گونه شرکت‌ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به عموم مردم تأمین می‌کنند. در این نوع شرکت‌ها، صاحبان سهام می‌توانند سهام خود را در بورس فروخته و در واقع مالکیت خود را به دیگران منتقل کنند.

تعداد شرکا در شرکت سهامی عام زیادتر از سایر انواع شرکت‌های سهامی است؛ این امر می‌تواند منجر به جمع‌شدن سرمایه های کوچک و ایجاد یک سرمایه بزرگ بشود که انجام فعالیت‌های اقتصادی سنگین را میسر می‌سازد. در این نوع شرکتها نقل و انتقال سهام آسان است و محدود به رضایت دیگر سهامداران نیست.

براي انجام پروژه هاي بزرگ عمراني صنعتي كشاورزي وجود شركتهاي بزرگ لازم و ضروري است در اينگونه شركتها سرمايه هاي اندك در قالب سهام به عمومي مردم واگذار مي شود موسسين يا مديران با اداره شركت سرمايه حاصله را در جريان گردش صحيح اقتصادي قرار مي دهند و در اثر اين عمل دو منفعت حاصل مي گردد در مرحله اول سودي از سرمايه گذاري يا انجام فعاليت هاي عمراني نصيب سهامدار مي شود و در مرحله دوم رونق و آباداني را براي كشور به ارمغان مي آورد.

شركت سهامي عام نوع بخصوص ومنحصر بفرد شركت هاي بزرگ مي باشد که یکی دیگر از خدمات ثبت شرکت موسسه ثبت ملاصدرا می باشد.شرکت های سهامی عام اجازه فروش سهام به عموم مردم را دارد و مردم مي توانند در هنگام اعلام پذيره نويسي به شعب بانك اعلام شده مراجعه و ورقه تعهد سهم را امضا و وجوه معينه را به حساب شركت واريز نمايند.

شركت های تعاونی شركت هایی هستند كه تمام یا حداقل ٥١% سرمایه به وسیله اعضا دراختیار شركت تعاونی قرار گیرد و وزارتخانه ها سازمان ها شركتهای دولتی و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت بانكها شهرداریها شوراهای اسلامی كشوری بنیاد مستضعفان مستضعفان و سایر نهادهای عمومی می توانند جهت اجرای بند ٢ اصل ٤٣ قانون اساسی از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مشاركت مضاربه مزارعه مساقات اجاره به شرط تملیك بیع شرط فروش اقساطی و صلح اقدام به كمك در تامین یا افزایش سرمایه شركتهای تعاونی نمایند بدون آنكه عضو باشند.

تعاونی های تولید شامل تعاونی های مربوط به كشاورزی دامداری دامپروری و پرورش و غیره تعاونی های توزیع شامل تعاونی هایی می شوند كه نیاز مشاغل تولیدی یا مصرف كنندگان عضو خود را در چهار چوب مصالح عمومی و به منظور كاهش هزینه ها و قیمت ها تامین می نمایند.

مراحل تشکيل شرکت تعاونی

1- تعيين موضوع مناسب فعاليت شرکت با توجه به علاقه و توانمنديهای متقاضيان و نياز منطقه ای.

2- تعيين تعداد متقاضيان اوليه برای تشکيل تعاونی.

3- تنظيم و تقديم درخواست تشکیل تعاونی به همراه معرفی سه نفر بعنوان هیئت موسس از میان اعضای اولیه و سپس تکمیل فرم کلیات پيشنهادی مورد نظر و ارائه مدارک مورد نیاز.(شامل تصویر شناسنامه هیئت موسس – تصویر مدارک تحصیلی و یا تجربی در ارتباط با طرح پيشنهادی – تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت).

4- دریافت موافقتنامه اولیه تاسیس تعاونی از اداره کل تعاون استان تهران یا ادارات تعاون شهرستانهای ذیربط براي تشكيل هر شركت تعاوني، بدواً لازم است عده اي مركب از حداقل 7 نفر متقاضي حائز شرايط قانوني مربوط جهت عضويت در آن، جلسه مجمع عمومي مؤسس را بر اساس مفاد ماده 31 و 32 قانون بخش تعاوني جمهوري اسلامي ايران تشكيل داده و سه نفر را از بين خود به عنوان هيئت مؤسس مامور تمهيد مقدمات تشكيل تعاوني از جمله تهيه كليات طرح پيشنهادي و اساسنامه، دعوت به عضويت افراد واجد شرايط و برگزاري اولين مجمع عمومي عادي (در صورت موافقت وزارت/ اداره كل تعاون با تشكيل تعاوني) نمايند.

هيئت مزبور پس از مطالعات و بررسيهاي كافي طرحي مشتمل بر توجيه ضرورت تشكيل تعاوني، اعلام تعداد و مشخصات داوطلبان اوليه عضويت (و مهارت ها و تخصصهاي آنان در تعاوني هاي توليدي) نحوه تدارك سرمايه و ديگر امكانات مورد نياز براي تشكيل و شروع فعاليت تعاوني، قيد ميزان سهمي كه هر عضو بايد در جهت تامين سرمايه شركت (با تعيين مقدار لازم التاديه) خريداري نمايد، اعلام نام بانك يا مؤسسه اعتباري كه در نظر است اقدام به افتتاح حساب جاري در آن شود، شرح ميزان و نحوه سرمايه گذاري و مشاركت وزارتخانه، سازمان و يا شركت دولتي، وابسته يا تحت پوشش دولت، بانكها، نهاد انقلاب اسلامي و يا تعاوني ديگر (در صورتيكه واحدي از واحدهاي مزبور قبول سرمايه گذاري و مشاركت نموده باشند تهيه نموده و ضمن معرفي نماينده تام الاختيار به وزارت/ اداره كل تعاون ارائه كند).

یكي ديگر از شركتهايي كه بعداز شركت سهامي خاص و شركت با مسئوليت محدود در امور تجارتي مورد استقبال واقع مي شود شركت تضامني است شركت تضامني از جمله شركتهاي شخصي محسوب گرديده و شخصيت شركا نقش بسيار مهمي در اين نوع شركت ايفا مي نمايد.

شاید شما هم عنوان شرکت «تضامنی» را روی سردر مغازه‌های صرافی دیده‌ باشید، خوب است بدانید که این قالب برای آن دسته از فعالیت‌های تجاری مفید است که صاحبان آن می‌خواهند اعتماد دیگران را به خود جلب کنند. به طور کلی در شرکت تضامنی حداقل ۲ نفر حضور دارند که این شرکت را تشکیل می‌دهند و پذیرفته‌اند که مسئولیت تضامنی داشته باشند. بنابراین در صورتی که دارایی شرکت برای تادیه تمام قرض‌های آن کافی نباشد، هریک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت می شود.

در اسم شرکت تضامنی باید عبارت (شرکت تضامنی) و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل (و شرکا) یا (و برادران) قید شود.

مراحل ثبت شرکت تضامنی

برای تشکیل این شرکت دو کار اصلی تنظیم شرکت‌نامه و ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها لازم است. اما خوب است بدانید که در کنار این دو مرحله مهم، باید به موضوع‌های دیگری هم هنگام ثبت شرکت تضامنی توجه داشته باشید.

برای تشکیل شرکت تضامنی باید حداقل دو نفر پیشقدم شوند. شرکای این شرکت لازم است عاقل، بالغ و رشید باشند؛ اما تاجر بودن آنان لازم نیست. علاوه بر اشخاص حقیقی که من و شما هستیم، اشخاص حقوقی مثل شرکت‌های دیگر هم می‌توانند به عنوان شریک یک شرکت تضامنی وارد میدان شوند.

- مشاوره با ثبت ملاصدرا
- انعقاد قرارداد
- تهیه مدارک لازم
- امضاء اساسنامه و فرم های مورد نیاز
- طی نمودن مراحل اداری در اداره ثبت شرکت ها توسط وکلای ثبت ملاصدرا (حداکثر زمان مورد نیاز 30 روز)
نکته : تعیین نام شرکت سریعتر خواهد بود
- آماده سازی مدارک و تحویل به مشتری

شعبه یکی از واحدهای یک شرکت است که می تواند فروشها و خدمات خود را در منطقه ای که ممکن است فاصله زیادی با مرکز اصلی شرکت داشته باشد، گسترش دهد. حدود و اختیارات و میزان استقلال یک شعبه با موافقت شرکت مادر تعیین می شود و مسئولیت حقوقی شعبه بر عهده شرکت اصلی (مادر) خواهد بود و اما در نمایندگی شخص حقیقی یا حقوقی مستقل مقیم ایران (لزوما لازم نیست شعبه ایران باشد) براساس قرارداد نمایندگی انجام بخشی از موضوع و وظایف شرکت خارجی را برعهده می گیرد بنابراین شخصیتی مستقل دارد و مسئولیت حقوقی نماینده برعهده خودش می باشد.

موسسه ثبتی حقوقی ملاصدرا به عنوان نهاد فعال در زمینه ثبت و ایجاد شعبه و نمایندگی خارجی به صورت اختصاصی مدارک ذیل را به عنوان مدارک مورد نیاز ثبت شعبه بیان می کند:

1- گواهی ثبت شرکت خارجی

2- اساسنامه شرکت

3- آخرین تغییرات شرکت ( در صورتی که تغییراتی در شرکت اصلی ایجاد شده باشد)

4- آخرین گزارش مالی تایید شده شرکت

5- تنظیم وکالتنامه ای که طی آن به مدیر شعبه وکالت داده شده باشد که می تواند شعبه ای در ایران به ثبت برساند و حدود اختیارات مدیر شعبه نیز در وکالتنامه به تفصیل درج شده باشد.

تذکر ثبت ملاصدرا(باتوجه به تجربیات ثبتی): کلیه مدارک فوق می بایست به تأیید سفارت ایران در کشور شرکت مذکور رسیده باشد.

مدارک مورد نیاز جهت شعب نمایندگی

1- گواهی ثبت شرکت خارجی

2- اساسنامه شرکت

3- آخرین تغییرات شرکت(در صورتی که تغییراتی در شرکت اصلی ایجاد شده باشد)

4- آخرین گزارش مالی تایید شده شرکت

5- ارائه قرارداد نمایندگی با شرکت خارجی

6- کپی شناسنامه و کارت ملی ( درصورتی که نماینده شخص حقیقی باشد) و کپی مدارک ثبتی شامل روزنامه رسمی، اساسنامه، آخرین تغییرات ( در صورتی که شخصی حقوقی باشد).

ثبتی شامل روزنامه رسمی، اساسنامه، آخرین تغییرات ( در صورتی که شخصی حقوقی باشد). ثبت شعبه و ثبت نمایندگی در مواد آیین نامه ها ماده 1- شركتهاي خارجي كه در كشور محل ثبت خود، شركت قانوني شناخته مي شوند، مشروط به عمل متقابل در كشور متبوع ، مي توانند براي فعاليت در ايران در زمينه هاي زير براساس مقررات اين آيين نامه و ساير قوانين و مقررات مربوط نسبت به ثبت شعبه يا نمايندگي خود اقدام نمايند:

1- ارايه خدمات بعد از فروش كالاها يا خدمات شركت خارجي

2- انجام عمليات اجرايي قراردادهايي كه بين اشخاص ايراني و شركت خارجي منعقد مي شود

3- بررسي و زمينه سازي براي سرمايه گذاري شركت خارجي در ايران

4- همكاري با شركتهاي فني و مهندسي ايراني براي انجام كار در كشورهاي ثالث

5- افزايش صادرات غيرنفتي اسلامي ايران

6- ارايه خدمات فني و مهندسي و انتقال دانش فني و فنآوري

7- انجام فعاليتهايي كه مجوز آن توسط دستگاه هاي دولتي كه به طور قانوني مجاز به صدور مجوز هستند، صادر مي گردد. از قبيل ارايه خدمات در زمينه هاي حمل و نقل ، بيمه و بازرسي كالا، بانكي ، بازاريابي و غيره . برای آشنایی بیشتر با آیین نامه ثبت شعبه و نمایندگی خارجی می توانید به مطلب آيين نامه اجرايي قانون اجازه ثبت شعبه يا نمايندگي شركتهاي خارجي در پایگاه دانلود مراجعه نمایید.

«شركتها و مؤسسات دانش‌بنیان»، شركت يا موسسه خصوصي و يا تعاوني است كه به منظور هم‌افزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادی (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري سازي نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد كالا و خدمات) در حوزه فناوري هاي برتر و باارزش افزوده ی فراوان به ويژه در توليد نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود. و به عبارت دیگر شركت دانش بنيان به شركتي گفته مي شود كه از %1 تا %100 سهام آن متعلق به يك دانشگاه يا واحد پژوهشي و یا از 51 تا 100 درصد آن متعلق به اعضای هیات علمی دانشگاه ها يا واحدهای پژوهشي باشد. در صورتي كه سهام دانشگاه كمتر از %50 باشد شركت دانش بنيان خصوصي است و در غير اينصورت شركت دانش بنيان دولتي است.

آشنایی با انواع شرکت دانش بنیان با توضیح سلیس کارشناسان ثبت ملاصدرا

1- شرکت هایی که فقط اعضای هیات علمی مالک آن هستند.

در صورتي كه سهام دانشگاه كمتر از 50 درصد باشد،‌ شركت دانش‌بنیان، شركتي خصوصي است كه بايد تابع قانون تجارت باشد و در اداره ثبت شركت ها ثبت شود.

2- شرکت هایی که دانشگاه ها نیز در آن مالکیت دارند.

درصورتي كه سهام دانشگاه 50 درصد يا بيشتر باشد، شركت دانش بنيان، شركتي دولتي است.

چگونگي ايجاد شركت هاي دانش بنيان

یکی دیگر از خدمات ارزنده و قابل توجه و همچنین تخصصی ثبت ملاصدرا، ثبت شرکت در نوع شرکت دانش بنیان می باشد.میتوان روند ثبت شرکت های دانش بنیان را به اختصار اینگونه بیان کرد:

دانشگاه ها و واحدهاي پژوهشي پس از تصويب امكان تاسيس شركت هاي دانش بنيان در آيين نامه ی مالي و معاملاتي خود در هيات امنا، مي توانند شروع به تشكيل شركت هاي دانش بنيان نمایند. هر شركت دانش بنيان به پيشنهاد تعدادي از اعضا ی هيات علمي و تصويب دانشگاه يا واحد پژوهشي تاسيس خواهد شد و يا توسط دانشگاه و واحد پژوهشي به اعضا ی هيات علمي پيشنهاد مي شود.

زمينه هاي فعاليت شرکت های دانش بنیان

• انجام پژوهش هاي كاربردي و توسعه اي.

• ارایه خدمات تخصصي و مشاوره اي (خدمات علمي،‌ تحقيقاتي و فني).

• توليد محصولات با فناوري نوين (توسعه فناوري).

• انجام خدمات نظارتي بر پروژه هاي پژوهشي، ‌اجرایي و مشاوره اي.

• ارایه ی خدمات توسعه ی کارآفرینی.

• ایجاد مراکز رشد و خدمات ایجاد و توسعه ی کسب‌وکار.

• ارایه ی خدمات توسعه ی محصول جدید.

• ارایه ی خدمات ایجاد و توسعه ی خوشه های کسب‌وکار.

• تشخیص فرصت های کارآفرینی.

• انجام خدمات توسعه ی فناوری.

• انجام خدمات ورود کسب‌وکارها به بازار بین‌الملل و جهانی کردن آن‌ها.

• برنامه ریزی و اجرای طرح های توسعه ی کارآفرینی در سطوح ملی، منطقه ای و محلی.

مزایای مناطق آزاد

– معافیت مالیاتی 20 ساله برای هر نوع فعالیت اقتصادی

– ورود اتباع خارجی بدون اخذ روادید

– صد در صد مالکیت خارجی

– تضمین و حمایت قانونی از سرمایه گذاری خارجی

– عدم محدودیت در انتقال ارز به دیگر مناطق آزاد ایران با سایر کشورها

– خدمات پولی و بانکی انعطاف پذیر

– خدمات گسترده بانکی و بیمه ای (دولتی/خصوص)

– انجام معاملات ارزی آسان

– فعالیت «بورس اوراق بهادار» و «بورس نفت و محصولات پتروشیمی»

– معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی واحدهای تولیدی

– ثبت سهل و آسان شرکتها، موسسات صنعتی، موسسات فرهنگی و مالکیت معنوی

– تشریفات ساده برای صادرات مجدد و ترانزیت کالا

– مقررات آسان برای ورود کالاهای مجاز

تفاوت مناطق ويژه اقتصادي و آزاد تجاري

برخي از مهم ترين تفاوت هاي مناطق آزاد و ويژه را مي توان در موارد زير خلاصه کرد: معافيت مالياتي به مدت 15 سال در مناطق آزاد وجود دارد و در مناطق ويژه اقتصادي تخفيف مالياتي طبق مقررات داخل کشور است.

خرده فروشي کالا در مناطق ويژه اقتصادي فقط براي اتباع خارجي امکان پذير است ليکن در مناطق آزاد خرده فروشي براي اتباع خارجي و داخلي امکان پذير مي باشد .

مقررات رواديد براي اتباع خارجي در مناطق ویژه بر اساس ضوابط داخل کشور است ولي در مناطق آزاد رواديد در مرزهاي ورودي اعطاء مي شود. مقررات کار و بيمه اجتماعي در استخدام داخل کشور است ولي در مناطق آزاد رواديد در مرزهاي ورودي اعطاء مي شود.

مقررات کار و بيمه اجتماعي در استخدام اتباع خارجي در مناطق آزاد تابع مقررات خاص مناطق مي باشد ولي در مناطق ويژه اقتصادي تابع مقررات داخل کشور است.

یکی دیگر از انواع شرکت هائی که ضمانت شرکاء در آن باید رعایت شود شرکت نسبی است. شرکت نسبی را قانون تجارت در ماده 1863 به این طریق تعریف می نماید: «شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجارتی اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته شده». شرکت نسبی مانند شرکت تضامنی است با این تفاوت که در شرکت تضامنی شرکاء در مقابل طلبکاران متضامناً مسئول پرداخت قروض شرکت هستند ولی در شرکت نسبی به شرح ماده 186 «اگر دارائی شرکت نسبی برای تأدیه تمام قروض شرکت کافی نباشد هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای که در شرکت داشته مسئول تأدیه قروض شرکت است» مثلاً شرکتی که بین چهار نفر تشکیل می شود که اولی نصف سرمایه آن را پرداخته و دومی ربع آنها و دو نفر باقی مانده متساویاً ربع دیگر را ، اگر قروض شرکت بیش از سرمایه آن باشد نسبت به باقی مانده طلب پس از استهلاک سرمایه آن باشد نسبت به باقی مانده طلب پس از استهلاک سرمایه ، شریک اول نصف قروض و دومی یک ربع آن و دو نفر دیگر هر یک ، یک هشتم آن را مسئول پرداخت خواهند بود. شرکت نسبی در بعضی از ممالک اروپائی من جمله فرانسه سابقه ندارد و به شرکت های حقوقی ، که در قانون مدنی تعریف شده شباهت تام دارد. اگر عنوان تجارتی آن را برداریم عیناً شرکت های حقوقی یا مدنی خواهد بود. بنابراین شرکت هائی که برای اموری غیر از تجارت تشکیل می شوند ، از قبیل آبیاری یا امور زراعتی و غیره عموماً از این قسم خواهند بود بدون این که دارای شخصیت حقوقی باشند.

لطفا اطلاعات خود را وارد نمایید.